O noapte de somn zdravan, este extrem de importanta pentru sanatatea ta.

De fapt este cam la fel de importanta, precum alimentatia sanatoasa si exercitiile fizice.

Din pacate, stilul nostru de viata modern, interactioneaza in mod negativ cu structura somnului sanatos.

Oamenii dorm acum mai putin decat o faceau in trecut, iar calitatea somnului de asemenea este scazuta.

Iata 10 motive pentru care somnul este important.

  1. Somnul deficitar te poate ingrasa

Lipsa de odihna este strans legata de crestearea in greutate. Persoanele care dorm perioade scurte de timp, tind sa acumuleze mult mai multe kilograme decat cele care se odihnesc indeajuns. Pe scurt, somnul in perioade scurte reprezinta unul din cei mai puternici factori de risc pentru obezitate. Intr-un studiu amplu, copii si adulti a caror durata de somn era prea scurt, aveau risc crescut de obezitate de 89%, respectiv 55%.

Exista numerosi factori care fac legatura intre cresterea in greutate si lipsa somnului, printre care hormonii si motivatia de a face exercitii fizice. Daca incerci sa pierzi in greutate, este crucial sa dormi indeajuns.

Concluzie: Durata somnului este sociata cu riscuri crescute de crestere in greutate si obezitate, atat in cazul copiilor cat si a adultilor.

  1. Cei ce dorm bine, au tendinta de consuma mai putine calorii

Studiile au aratat ca persoanele care dorm mai putin, au apetit mai mare si tendinta de a consuma mai multe calorii. Lipsa de somn intrerupe fluctuatiile zilnice are hormonilor ce regleaza apetitul. Aceasta include niveluri ridicate de grelina (hormon peptidic care stimuleaza apetitul) si niveluri scazute de leptina (hormon ce suprima apetitul).

Concluzia: Somnul deficitar afecteaza functiile hormonale ce regleaza apetitul. Persoanele care dorm indeajuns, au tendinta de a consuma mai putine calori.

  1. O noapte buna de somn poate imbunatati concentrarea si productivitatea

Somnul este important pentru diverse aspecte ale functionarii creierului, incluzand perceptia, concentrarea, productivitatea si performata. Toate acestea sunt afectate in mod negativ de lipsa de somn. Un studiu efectuat pe medici rezidenti, prezinta un exemplu cat se poate de clar. Medici rezidenti, supusi unui program „traditional”, au inregistrat cu 36% mai multe erori medicale, decat subiectii care au avut un program ce le-a permis sa doarma mai mult.

Un alt studiu a descoperit ca lipsa orelor corespunzatoare de somn, poate avea un impact negativ asupra unor aspecte ale functionarii creierului, la un nivel asemanator unei intoxicatii cu alcool. Somnul odihnitor, pe de alt aparte, poate imbunatati aptitudinile de rezolvare a problemelor si maresc performanta memoriei, in cazul copiilor cat si a adultilor.

Concluzie: Somnul poate maximiza abilitatile de rezolvare a diverselor probleme, si imbunatateste memoria. Somnul deficitar poate deteriora functiile creierului.

  1. Somnul poate maximiza performantele atletice

Intr-un studiu efectuat pe jucatori de bashet, perioadele mai lungi de somn, au determina to imbunatatire a vitezei, acuratetii, timpului de reactie si bunastarii mentale.

Durata mica de somna fost asociata si cu performante fizice scazute si limitare functionala, in cazul femeilor in varsta.

Un studiu efectuat pe un numar de peste 2800 de femei, a relevat faptul ca limitarea orelor de somn este conectata cu mersul incetinit, putere limitata la strangere, dificultate in intreprinderea activitatilor independente.

Concluzie: Perioadele mai lungi de somn, pot imbunatati multe aspecte ale perfomantelor mentale si atletice.

  1. Persoanele private de somn corespunzator, prezinta riscuri marite de boli de inima si atacuri cerebrale

Stim faptul ca atat durata cat si calitatea somnului, au un efect major in cazul multor factori de risc.  Acesti factori sunt responsabili pentru bolile cronice, incluzand bolile de inima.

O recenzie a peste 15 studii, a descoperit faptul ca persoanele care dorm putin, se supun unor riscuri ridicate de a dezvolta boli de inima, comparativ cu indivizii care dorm 7-8 ore pe noapte.

Concluzie: Daca dormi mai putin de 7-8 ore pe noapte, cresc ricuile unor boli de inima sau unui atac cerebral.

  1. Somnul influienteaza metabolismul glucozei si ricurile de diabet tip 2

Privarile experimentale de somn au afectat nivelul de zahar in sange si sensibiliatatea la insulina. Intr-un studiu la care au participat barbati tineri sanatosi, restrictionarea somnului cu 4 ore pentru 6 nopti la rand, a cauzat simptome de pre-diabet. Aceasta situatie s-a putut apoi repara marind durata de somn in urmatoarea saptamana.

Obiceiul de a dormi deficitar, este de asemenea conetat cu efecte negative ale nivelului de zahar in sange la mojoritatea populatiei. Persoanele care dorm mai putin de 6 ore pe noapte, prezinta risc de diabet tip 2.

Concluzie: Privarea de somn poate  cauza pre-diabet in cazul adultilor sanatosi in doar 6 zile. Multe studii au relevat o legatura puternica intre somuln de scurta durata si risc de diabet tip 2.

  1. Exista o legatura intre somnul deficitar si depresie

Bolile mintale, precum depresia, sunt puternic legate de calitatea scazuta a somnului si de tublurarile de somn. A fost estimat ca 90% dintre pacientii cu depresie se plang de calitatea proasta a somnului. Somnul deficitar este asociat chiar si cu riscul de deces prin suicid. Persoanele care sufera de tulburari ale somnului, precum insomnie sau apnee obstructiva, sufera in cele mai multe cazuri si de depresie.

Concluzie: Somnul deficitar este strans legat de depresie, in special in cazul persoanelor cu tuburari de somn.

  1. Somnul intareste imunitatea

Chiar si pierzand intervale mici de somn, iti poti afecta sistemul imunitar. Intr-un studiu amplu de 2 saptamani, a fost monitorizata dezvoltarea racelii comune, dupa ce persoanelor implicate in studiu, li s-au administrat picaturi nazale cu un virus ce cauzeaza raceli. Cercetatorii au descoperit ca subiectii care dormeau mai putin de 7 ore, erau de 3 ori mai predispusi la imbolnavire, decat cei care dormeau 8 ore sau mai mult. Daca racesti des, poate fi benefic sa dormi cel putin 8 ore pe noapte si sa consumi usturoi.

Concluzie: Dormind 8 ore pe noapte iti poti imbunatati sistemul imunitar si poti lupta impotriva racelilor comune.

  1. Deficitul de somn este corelat cu inflamatiile

Somnul poate avea un efect major in inflamatiile din corp. Diminuarea orelor de somn, poate activa indicatorii de inflamatie nedoriti si deteriorari celulare.

Deficitul de somn, a fost strans corelat cu inflamatiile pe termen lung ale tractului digestiv si cu boli precum afectiuni intestinale inflamatorii.

Un studiu a relavat faptul ca recidiva in cazul pacientilor cu boala Crohn, care nu dormeau suficient, era dublata in comparatie cu cei care respectau intervalul de 8 ore de somn.

Cercetatorii recomanda chiar evaluareaa somnului pentru a putea prezice rezultatele in cazul persoanelor care sufera de boli inflamatorii.

Concluzie: Somnul afecteaza reactiile inflamatorii ale corpului. Deficitul de somn este strans legat de bolile intestinale inflamatorii si poate mari riscul de recidiva.

  1. Somnul influienteaza emotiile si interactiunile sociale

Limitarea orelor de somn afecteaza interactiunile sociale. Aceasta afirmatie a fost confirmata de multiple studii, folosind teste de recunoastere faciala. Un stiudiu, a relevat ca persoanele care nu dormisera, au demonstrat abilitati reduse de recunoastere a expresiilor facile precum manie si bucurie.

Cercetatorii sunt de parere ca deficitul de somn afecteaza abilitatile de identificare a indicatorilor sociali importanti, precum si procesarea informatiilor de natura emotionala.

 

De retinut:

Alaturi de nutritie si exercitii fizice, somnul este unul din pilonii sanatatii. Pur si simplu, nu poti sa te bucuri de sanatate optima, fara sa ai grija de orele corespunzatoare de somn.

 

Sursa articolului : https://authoritynutrition.com/10-reasons-why-good-sleep-is-important/

Traducerea si adaptarea : Mirela Gheorghe

 

RELATED ARTICLES

Leave Comments

Categories