E plin internetul de informatii eronate despre slabit. Multe nu si-au demonstrat eficacitatea, iar altele pur si simplu nu functioneaza. Iti prezint in continuare un top al minciunilor, miturilor si erorilor cand vine vorba de slabit.

  1. Toate caloriile sunt egale

Caloria este o unitate de masura a energiei. Toate caloriile au acelasi continut energetic. Asta nu inseamna insa ca toate sursele de calorii au acelasi efect asupra greutatii tale.

Fiecare tip de aliment ingerat, va trece printr-un alt fel de traseu metabolic si va avea efecte diferite asupra starii de foame si va influienta hormonii care reguleaza greutatea corporala.

Spre exemplu, o calorie din proteina, nu este asemenea unei calorii din grasime sau carbohidrati. Inlocuind carbohidratii si grasimile cu proteina, iti poti mari metabolismul, poti reduce poftele si apetitul, optimizand totodata functiile unor hormoni de reglare a greutatii. De asemenea, caloriile din alimente integrale (precum fructele), au tendinta sa fie mult mai satioase decat caloriile din alimentele procesate (precum dulciurile).

Concluzie: Nu toate sursele de calorii au acelasi efect asupra sanatatii si greutatii corporale. Spre exemplu, proteina poate mari metabolismul, poate reduce apetitul si poate imbunatati functia hormonala de reglare a greutatii.

  1. Pierderea in greutate este un proces linear.

Desi multe persoane cred asta, pierderea in greutate nu are loc in mod linear, constant. In unele zile si saptamani poti pierde, iar in alte perioade poti castiga putin in greutate. Asta nu e un motiv de ingrijorare. Este normal ca greutatea sa fluctueze cu cateva sute de grame. Corpul tau poate sa retina mai multe alimenta in tractul digestiv sau mai multe lichide in diferite intervale de timp. Retentia de apa este mai pronuntata la femei, mai ales in perioadele de menstruatie, iar greutatea corporala poate fluctua destul de mult.

Vei reusi sa slabesti, indiferent de fluctuatii, atat timp cat greutatea este in scadere constanta.

Concluzie: Slabirea poate lua mult timp. Procesul nu este in general unul linear, pentru  ca greutatea tinde sa fluctueze cu cateva sute de grame.

  1. Suplimentele te pot ajuta sa slabesti

Industria suplimentelor pentru slabit este una extrem de dezvoltata. Exista tot felul de suplimente care promit rezultate dramatice pentru pierderea in greutate, insa nu sunt niciodata foarte eficiente. Motivul principal pentru care dau rezultate pentru unele persoane, este faimosul efect placebo. Oamenii isi pun increderea in reclama respectivului produs si isi doresc foarte tare ca acel supliment sa dea rezultate, asa incat devin mult mai constiinciosi in alimentatie.

Exista si suplimente care pot avea efecte minore in slabire. Cele mai bune, te pot ajuta sa slabesti cateva kilograme in decurs de cateva luni.

Concluzie: Majoritatea suplimentelor pentru slabire sunt complet inutile. Sunt unele care te pot ajuta sa pierzi putine kilograme.

  1. Obezitatea este cauzata de lipsa de vointa si nu de biologie

Este total gresit sa consideri obezitatea, rezultatul lipsei de vointa sau o simpla alegere. Este de fapt o afectiune complexa, la care contribuie sute de factori.

A fost demonstat ca exista numerosi factori genetici care sunt asociati cu obezitatea, precum si multe afectiuni medicale (hipotiroidism, depresie) care pot creste riscul de ingrasare.

Organismul are de asemenea multiple cai biologice si hormonale care ar trebui sa regleze greutatea corporala. Aceste cai, tind sa functioneze gresit in cazul persoanelor care sufera de obezitate, facand mult mai dificila pierderea in greutate si pastrarea unei greutati normale.

Spre exemplu, rezistanta la un hormon numit leptina, este o cauza majora de obezitate. Acest hormon ar trebui sa ii transmita creierului tau ca a fost stocata indeajuns de multa grasime pentru supravietuire optima. Cand leptina nu transmite semnalul, creierul crede ca organismul este in stare de subnutritie. Incercarea de a trece doar cu ajutorul vointei peste acest dezechilibru hormonal, este extrem de dificila, chiar imposibil pentru unii oameni.

In prezent, exista chiar si copii foarte mici care devin obezi. Nu-i poate acuza nimeni de lipsa de vointa, ci este foarte evident ca exista factori biologici la mijloc.

Alimentatia este influientata de comportament, iar comportamentul este influientat de fiziologie si biochimie. Este incontestabil. Desigur, asta nu inseamna ca oamenii trebuie sa se dea batuti si sa accepte soarta lor genetica, pierderea in greutate este posibila, doar ca pentru unii oameni este mult mai dificil.

Concluzie: Obezitatea este o boala complexa. Exista multi factori genetici si biologici care pot avea un efect major in greutatea corporala. Nu este vorba doar de vointa.

  1. Mananca mai putin, fa mai multa miscare” – este un sfat foarte bun

Grasimea este doar energie stocata (calorii). Pentru a pierde in greutate, un numarul de calorii care parasesc celulele tale, trebuie sa fie mai mare decat numarul de calorii care intra. In alte cuvinte, daca perdem mai multe calorii decat ingeram, vom slabi. Este garantat. Din acest considerent, pare logica afirmatia “mananca mai putin, misca-te mai mult”. Este insa un sfat prost pentru persoanele cu problem grave de greutate. Acestia ajung sa puna si mai multe kilograme, urmand un asemenea sfat, daca au problem fizice si biologice care au determinat ingrasarea.

Este nevoie de o schimbare majora de perspectiva si comportament pentru pentru a pierde kilograme cu dieta si exercitii. Nu e de ajuns doar sa le spui oamenilor sa faca mai mult sport sa sa manance mai putin.

Sa-I spui unei persoane obeze sa manance mai putin si sa faca sport, e ca si cum ai spune unei persoane depresive sa se inveseleasca, sau unui alcoolic sa bea mai putin. Este pur si simplu ineficient.

Concluzie: Sa recomanzi unei persoane cu problem serioase de greutate, sa “manance mai putin  si sa se miste mai mult”, este in sfat ineficient si, de cele mai multe ori, nu functioneaza pe termen lung.

  1. Carbohidratii te ingrasa

Dietele sarace in carbohidrati, te ajuta sa scapi de kilogramele in plus. Asta e dovedit stiintific. In multe cazuri, aceasta se intampla chiar si fara restrictii calorice constiente. Atat timp cat carbohidratii sunt in cantitati mici, iar proteinele in cantitati mari, oamenii slabesc.

Asta nu inseamna insa ca doar carbohidratii in sine ingrasa. Epidemia de obezitate a inceput in anii 80, insa oamenii au consumat carbohidrati dintotdeauna. Adevarul e ca doar carbohidratii rafinati (grane si zahar) te vor ingrasa, insa alimentele integrale sunt foarte sanatoase

Concluzie: Dietele sarace in carbohidrati sunt eficiente in slabire. Insa nu putem arunca vina pentru obezitate pe carbohidrati. Mono alimentele neprocesate sunt foarte sanatoase.

  1. Grasimea te ingrasa.

Grasimea corporala este grasime stocata, iar consumant mai multe grasimi, ar trebui sa ne ingrasam si mai tare. Pare logic. Insa lucrurile nu sunt niciodata atat de simple. Grasimea nociva se gaseste in alimente de tip fast food, care sunt foarte bogate in calorii. Atat timp cat caloriile sunt in limite normale, grasimea nu ingrasa. In plus, studiile au aratat ca, dietele care sunt bogate in grasimi (dar sarace in carbohidrati) au rezultat in pierdere in greutate.

Ca in multe cazuri, in nutritie, aceasta depinde de context. Daca mananci multe grasimi alaturi de carbohidrati si alimente bogate in calorii, te vei ingrasa cu siguranta. Insa nu e din vina exclusive a grasimilor.

Concluzie: Grasimile au fost mult timp blamate pentru epidemia de obezitate, insa nu e nimic gresit in a consuma grasimi, depinde doar in ce context o faci.

  1. Este necesar sa mananci dimineata pentru a pierde in greutate

Studiile au aratat ca persoanele care sar peste micul dejun, au tendinta sa acumuleze mai muta grasime, fata de cei care mananca dimineata, Asta de datoreaza cel mai probabil faptului ca, oamenii care mananca dimineata, au cu siguranta si alte obiceiuri sanatoase. Aceasta s-a dovedit recent printr-un studiu foarte amplu la care au participat 309 barbati si femei, care au comparat recomandarile de a manca sau nu la micul dejun. S-a dovedit ca, dupa 4 luni, nu a contat daca au mancat sau nu dimineata, si nu a avut nici un efect asupra greutatii.

Este de asemenea un mit faptul ca micul dejun stimuleaza metabolismul, sau ca vei slabi daca mananci putin si des pe parcursul zilei.

Mananca atunci cand iti e foame si opreste-te cand ai ajuns la saturatie. Mananca dimineata daca iti e foame, dar nu te astepta ca asta sa aiba vre-un efect asupra greutatii tale.

Concluzie: E adevarat ca in medie, persoanele care mancanca dimineata sunt mai slabe decat cele care nu iau micul dejun, insa testele au demonstrat ca, asupra greutatii, consumul sau evitarea alimentelor la micul dejun, nu are anici un efect.

  1. Fast food-ul ingrasa intotdeauna

Nu toate alimente de tip fast food sunt nocive. Pentru ca din ce in ce mai multe persoane sunt interesate de pastrarea starii de sanatate, multe lanturi de fast food, au inceput sa ofere si variante mai sanatoase,  Este acum posibil sa alegi ceva sanatos in majoritata restaurantelor. De exemplu, o friptura sau un burger fara chifla, cu un cartof fiert,.  Chiar si in restaurantele mai ieftine poti gasi ceva mai putin nesanatos, cum ar fi o salata cu pui.

Aceste optiuni nu-i vor multumi pe cei ce cauta alimente organice si sanatoase, insa sunt o alegere decenta, atunci cand nu ai timp sa-ti gatesti personal.

Concluzie: Fast food nu trebuie sa insemne neaparat nesanos si gras. Multe lanturi de restaurante ofera alternative sanatoase.

  1. Regimurile de slabire functioneaza.

Industria de slabit, vrea sa te faca sa crezi ca dietele functioneaza. Insa studiile arata ca in 85% din cazuri, persoanele care tin diete de slabit, sfarsesc prin a acumula din nou kilogramele pierdute, in maxim un an. In plus, se pare ca tocmai cei care apeleaza la diete, tind sa se ingrase mai mult. Adevarul e ca nu trebuie sa te apuci de slabit cu mentalitatea “ma apuc de dieta”, ci cu intentia de a-ti schimba complet stilul de viata si e a deveni o persoana mai sanatoasa, mai fericita si intr-o forma fizica mai buna.

Daca resusesti sa faci mai mult sport, sa mananci mai sanatos si sa dormi mai bine, atunci vei pierde in greutate in mod natural, ca efect secundar. Sa apelezi la o dieta de slabit si sa te infometezi, nu va functiona pe termen lung.

Concluzie: Chiar daca industria slabitului va incerca sa te convinga, dietele nu functioneaza pe termen lung, iar majoritatea oamenilor se ingrasa la loc.

  1. Personele obeze sunt nesanatoase, iar cele slabe sunt sanatoase.

Este adevarat ca obezitatea este asociata cu numeroase alte boli cronice, cum ar fi diabetul de tip 2, boli de inima, risc crescut de cancer, etc. Insa exista multe persoane obeze, care sunt sanatose si destul de multi oameni slabi, cu  boli metabolice. Grasimea care se acumuleaza sub piele, grasimea subcutanata, este mai mult o problema de ordin cosmetic.

Concluzie: Obezitatea este asociata cu multiple boli cronice, insa multe persoane obeze au o sanatate metabolica mai buna decat unele persoane slabe.

  1. Alimentele dietetic te pot ajuta sa slabesti

O multime de mancaruri nesanatoase sunt promovate ca fiind  bune. Exemplele includ: alimentele degresate, alimentele proicesate si fara gluten, bauturi bogate in zahar, cum ar fi apa cu vitamine.

Nu trebuie sa ai incredere in astfel de alimente. Etichetele sunt facute, de obicei, pentru a te convinge, nu pentru a te informa corect. Unii producatori vor fac chiar afirmatii mincinoase pe eticheta. Trebuie sa retii o regula simpla: daca pe eticheta se promoveaza idea ca e produsul e sanatos, atunci probabil ca nu e asa.

Vrei un ghid complet demotivatie,  sport  si nutritie ca sa slabesti? Comanda cartea  “Schimbare prin miscare -Metoda completa de motivatie, sport si nutritie pentru oameni foarte ocupati!”

Articol tradus si adaptat de Mirela Gheorghe

Sursa : authoritynutrition.com

 

RELATED ARTICLES

Leave Comments

Categories