E dificil sa iti insusesti obiceiul de a face sport zilnic. Toti ne-am confruntat cu aceasta problema, mai ales pentru ca ne-am obisnuit sa mergem la sala de 3-4 ori pe saptamana si asa face dificila crearea unui obicei. Cu cat o actiune este mai consecventa, cu atat sunt sanse mai mari ca ea sa devina obicei.
Astfel ca, facand sport in fiecare zi, exista mai multe sanse sa se transforme intr-un obicei – ceva ce devine aproape automat, fiind mult mai usor decat o lupta constanta.
Recent, am implementat aceasta idee in viata mea, alternand si diversificand antrenamentele zilnice: alergare, inot, mers cu bicileta si antrenamente de forta, cu scopul de a putea finaliza un triatlon de dimensiuni olimpice. Voi continua cu acest obicei pana in luna mai. Anult trecut am transformat alergatul intr-un obicei zilnic, in timp ce ma antrenam pentru primul meu maraton, insa anul asta m-am oprit atunci cand m-am imbolnavit, asa ca acum sunt in proces de re-formare a obiceiului.

Vrei o provocare? Intra aici: PROVOCAREA
Daca iti doresti sa faci un obicei din practicarea sportului, incepe cu o provocare de 30 de zile, iar pana la sfarsitul acestui interval de timp, obiceiul ar trebui sa fie instalat. Mai jos sunt cateva sugestii practice, care pe mine m-au ajutat sa transform antrenamente in obicei zilnic:
1-Stabileste ora
Decide daca pentru tine e mai comod sa te antrenezi dimineata, la pranz sau seara si pastreaza zilnic acea ora. Eu am setat alarma pentru 5.30 dimineata in fiecare zi si ma straduiesc sa nu modific acel program. Daca nu stabilesti o ora exacta, ai toate sansele sa amani antrenamentul pana cand simti ca ai mai multa energie, apoi sa amani pe a doua zi. Si astfel nu va fi mai fi deloc un obicei.
2-Trimite-ti un reminder
Pentru mine functioneaza un memo, dar poti sa-ti trimiti un email, sms sau sa setezi o alarma, asa incat sa nu uiti. Cand vine ora stabilita, nu amana, fa ceea ce ai de facut imediat.
3-Incepe cu pasi mici
Asta e probabil cea mai folositoare sugestie. Eu cand incep antrenamentul sunt extrem de entuziasmat, plin de energie si ambitie. Simt ca pot face mai mult decat sunt de fapt capabil. Facand prea mult la inceput, te poti epuiza, ceea ce poate provoca abandonarea procesului pe care l-ai inceput.
Cand esti la inceput in ceea ce priveste regimul de antrenament, corpul tau nu va fi obisnuit cu acest tip de stres. Secretul este sa incepi cu 20 de minute pe zi, iar antrenamentul sa fie moderat, nimic foarte dificil. Chiar si 10-15 minute pe zi, daca esti la inceput. Ceea ce conteaza este sa-ti obisnuiesti organismul si sa creezi obiceiul de a face sport.
4-Progreseaza lent
Atunci cand corpul tau s-a obisnuit cu exercitiile zilnice, poti incepe treptat sa cresti intensitatea antrenamentelor. Asteapta cel putin doua saptamani inainte sa intensifici dificultatea – asta e timpul minim de care corpul tau are nevoie pentru a se adapta. Atunci cand incepe sa ti se para usor, poti sa maresti durata antrenamentului la 30 sau 40 de minute sau chiar o ora. Odata facut acest pas, poti sa cresti intensitatea – alergand mai repede de exemplu. Incearca sa nu cresti si intensitatea si durata in acelasi timp.
5-Fa din sport o placere
Daca asociezi sportul cu durerea, atunci obiceiul pe care incerci sa-l formezi nu va fi o placere si nu il vei putea asimila. Dar daca va fi distractiv, vei fi nerabdator sa faci sport. Asta e motivul pentru care, de fiecare data cand incep formarea noului obicei, ma focusez pe starea de bine care mi-o provoaca. O iau incet, ma bucur de peisaj, de aerul proaspat la diminetii, de cerul senin si de rasaritul soarelui, de liniste. Este ceva ce imi provoca placere. Un mp3 cu muzica buna ajuta de asemenea.
6-Pune accesoriile la vedere
Cu cat vor exista mai putine obstacole intre tine si noul tau obicei, cu atat mai usor iti va fi. Daca trebuie sa trezesti dimineata si pe deasupra sa cauti toate accesoriile de care ai nevoie pentru antrenament, in timp ce esti pe jumatate adormit, sunt sanse mari sa iti doresti sa te bagi inapoi in pat si sa dormi. Dar daca iti pregatesti hainele pentru antrenament, incaltarile, ceasul si mp3-ul, sau orice ai tu nevoie pentru antrenament, vei fi pregatit sa incepi, fara batai de cap.
7-Iesi pe usa
Regula mea este sa-mi pun incaltarile de alergat si sa ies pe usa. Nu ma gandesc la cat trebuie sa alerg sau cat de greu va fi. Ies afara si incep. Odata trecut pragul asta, restul e floare la ureche.
8-Diversifica
Un lucru care imi place foarte mult la pregatirea pentru triatlon, este ca antrenamentele zilnice nu sunt plictisitoare – in loc sa alergi in fiecare zi, acum trebuie sa fac o varietate de exercitii si asta face ca totul sa fie mai interesant. Lafel de important e ca pentru fiecare sport pe care il practic, folosesc grupe musculare diferite, in special atunci cand inot. Sigur ca unii muschi sunt folositi mai des, dar in mod diferit, ceea ce inseamna ca nu atac in fiecare zi aceeasi muschi cu acelasi tip de miscari. Asta ofera posibiliatea de recuperare.
9-Ia-ti o zi de odihna
Din nou, recuperarea este foarte importanta, de aceea trebuie sa ii oferi corpului tau sansa sa se odihneasca. Daca iei lucrurile treptat si te antrenezi doar 20 de minute pe zi, te poti lipsi de ziua de odihna. Ideea e ca poti face intr-o zi ceva ce nu ai facut in celelalte 6 zile. Nu e indicat sa sari complet peste o zi, pentru ca astfel nu esti cosistent cu obiceiul tau. Din cauza asta eu fac un antrenament cu greutati, in care nu folosesc aceiasi muschi ca atunci cand alerg, inot sau merg cu bicicleta. Daca ai nevoie de odihna, ai putea sa te doar sa te plimbi pentru 20 de minute sau sa faci o sesiune de meditatie. Secretul este sa faci ceva in fiecare zi, de preferat ceva ce te pune in miscare (meditatia nu e exemplul cel mai bun, dar macar faci ceva) pentru a avea continuitate in implementarea noului tau obicei.
10- Nu sari peste nici o zi
Poti sa spui „nu e nici o problema, m-am antrenat 5 zile…pot sa sar peste ziua asta”. Insa asta iti va face dificila formarea obiceiului. Perseverenta este cheia, asa ca incearca sa nu sari peste nici o zi. Daca insa ai ratat o zi, nu te simti vinovat si nu te blama, toti gresim, iar formarea unui obicei nou este un proces care necesita practica. Incepe din nou provocarea de 30 de zile, incercand totodata sa identifici obstacolul care te-a facut sa sari peste o zi si pregateste-te sa il eviti data viitoare.

Doresti un ghid de sport si nutritie ?Intra aici: “SCHIMBARE PRIN MISCARE”

Articol tradus si adaptat de Mirela Gheorge

Sursa: zenhabits.net

RELATED ARTICLES

Leave Comments

Categories