In acest articol vei invata despre 5 modalitati prin care organismul tau te poate pacali ca ai slabit. Numesc acest tip de rezultate “false”, deoarece chiar si atunci cand cantarul arata mai putine kilograme, tu nu ai pierdut de fapt nici un pic de grasime.

Cu alte cuvinte, slabirea falsa reprezinta pierderea in greutate, nu din rezervele de grasime, ci din masa muscular sau din retentia de apa. Multe diete rapide au ca efect slabirea falsa. Te amagesc prin pierdere rapida de kilograme, insa imediat ce dieta inceteaza, te ingrasi la loc.

Asta nu e o noutate, toti cunoastem ingrozitorul efect yo-yo, insa putini stiu cu exactitate, motivele pentru care acest efect apare in urma dietelor rapide.

In acest articol, voi folosi o combinatie de notiuni stiintifice si experiente personale pentru a-ti explica ce se intampla cu adevarat in organismul tau in timpul si dupa dietele ce promit slabire rapida.

Voi enumera 5 resurse la care corpul tau renunta atunci cand slabesti rapid, dar voi estima si ce efecte nocive au aceste slabiri „false” in organismul tau.

  1. Deshidratare (eliminarea unei cantitati mari de apa din organism)

In 2004, am facut o provocare extrema pentru a demonstra cum sa pierzi numarul maxim de kilograme intr-o singura zi. Am aratat ca este posibil sa pierzi aproape 9 kilograme in doar 24 de ore. Insa trebuie sa stii, ca ce am facut este foarte periculos. Cand este dusa la extrem, deshidratarea poate cauza chiar stop cardiac, asa ca nu repeta experimentul meu in nici o imprejurare.

Eu am planuit in detaliu acest experiement, pentru a pierde in interval de 24 de ore, cantitatea maxima de apa din  organism. Nu am baut apa aproape deloc in acest interval si am folosit chiar si diuretice naturale pentru a forta eliminarea apei din corpul meu. In plus, am facut exercitii intense la temperaturi ridicate pentru a forta eliminarea apei si prin transpiratie.

Insa chiar si arzand multe calorii in acele 24 de ore, nu am pierdut mai mult de 500 de grame de grasime, asa incat mai bine de 8 kilograme din cele 9 pierdute, nu au fost din rezervele de grasime ale organismului meu.

Te poti deshidrata daca nu bei indeajuns de  ulte lichide, iei diuretice si faci sport in medii unde temperatura este ridicata. Insa sunt inca doua motive importante pentru care organismul nostru renunta la apa in timpul dietelor fulger. Hai sa vedem care sunt acelea.

  1. Glicogen

Organismul nostru stocheaza energie in mai multe moduri. In timp ce marea majoritatea energiei este stocata sub forma de rezerve de grasime, o parte este pastrata sub forma de glicogen. Arderea acestor rezerve de glicogen, poate da impresia ca ai slabit, in timp ce rezervele tale de grasime sa nu fie atinse.

Organismele noastre stocheaza in medie aproximativ 400 de grame de glicogen, insa fiecare gram de glicogen are atasate alte 3-4 grame de apa. Pentru ca nu am consumat aproape nici un aliment in timp ce am facut sport aproape 6 ore in timpul experimentului meu, am eliminat mare parte din rezervele mele de glicogen, daca nu chiar pe tot. In timp ce ardeam glicogen, cantarul arata din ce in ce mai putine kilograme. Insa repet, asta nu inseamna ca organismul meu renunta la grasime, renunta doar la glicogen si la apa care era legata de el.  O persoana normala stocheaza aproximativ 500g de glicogen, insa sunt si cazuri in care se poate ajunge la 1 kg. Daca elimini toate rezervele de glicogen, cantarul tau va afisa o pierdere in greutate de pana la 5 kilograme. Aceasta este ce numesc eu slabire falsa.

  1. Sare (sodiu)

Sarea, sau mai exact sodiul (componentul principal al sarii), joaca un rol important in dieta moderna. Chiar daca nu adaugi sare alimentelor tale, sunt sanse mari ca dieta ta sa contina destul de mult sodiu. Acesta substanta nu este adaugata doar alimentelor de tip junk food, precum pizza si hamburgeri, dar si alimentelor precum paine, piept de curcan, supa de pui, si multor alte alimente procesate.

In conformitate cu  declaratiile emise de Centrul de Preventie si Control, „mai mult de 75% din sodiul consumat de americani, vine din alimentele procesate si ambalate”.

Bine, dar ce legatura are asta cu slabirea falsa de care vorbim noi?

Toata cantitatea de sodiu pe care o consumam in alimentatia zilnica, poate forta organismul sa retina o cantitate destul de mare de apa (pentru a mentine sodiul diluat in concentratii optime care nu sunt nocive organismului). Pentru ca in timpul experimentului meu am facut mult sport si am transpirat, am pierdut multa apa si sodiu (pierdem si sodiu prin transpiratie).

Ca si in cazul glicogenului, pierderea sodiului (si apei atasate lui), te pot face sa crezi in mod eronat ca ai slabit, chiar daca tu nu ai pierdut nimic din masa de grasime.

Cata greutate falsa poti pierde prin eliminarea sodiului?

Aceasta informatie este dificil de depistat, dar conform unui studiu si a experientei mele personale, este posibil sa pierzi pana la 3 kilograme daca elimini surplusul de sodiu din organism.

  1. Masa musculara si tesut organic vital

Pierderea de masa musculara si de tesut organic vital, este inca o problema cu care te poti confrunta, daca decizi sa repeti un experiment de pierdere masiva in greutate, asa cum am facut eu.  In momentul in care ramai fara rezerve de glicogen, corpul tau pur si simpu nu poate sa extraga indeajuns de multa energie doar din rezervele de grasime. Astfel ca, dupa ce elimini rezervele de glicogen, organismul nu va avea de ales si va incepe sa consume din „proteinele de structura” pentru a furniza energie.

De unde vin proteinele structurale?

Proteinele sunt caramizile de baza care construiesc muschii si organele vitale. Asta inseamna ca organismul tau va incepe sa se auto consume, pentru a se mentine in viata in timpul dietelor extreme.

Cat de rau poate fi?

Daca as inceta sa ma alimentez in timpul experimentului extrem, as putea sa pierd pana la 0.5kg de masa organica vitala intr-o singura zi. Daca vei continua sa te antrenezi dupa ce ai epuizat rezervele de glicogen, exista posibilitatea sa pierzi peste 100 de grame de masa organica vitala la fiecare ora de antrenament. Eu am inceput experimentul cu rezerve pline de glicogen, insa am facut sport timp de 6 ore. Astfel ca, in 24 de ore, am pierdut probabil in jur de 1 kilogram de masa musculara si tesut organic vital.

Experimentul meu a fost unul extrem, iar distrugerea masei organice vitale a fost si ea extrema. Insa distrugeri similare se pot produce in cazul majoritatii dietelor de slabire rapide (chiar daca nu la niveluri atat de mari ca in cazul experimentului meu). Motivele pentru care se intampla asta si, mai important, cum sa evitam acest efect fara a incetini ratele de ardere a grasimilor,  e un subiect pentru un alt articol.

Asa ca voi conchide prin a spune ca rezultatele in pierderea numarului de kilograme va fi mai mare daca pierzi masa organica vitala in dietele de slabire fulger. Insa, acest tip de slabire falsa nu inseamna ca ai pierdut grasime, si este ata de nociv ca trebuie evitat cu orice cost.

  1. Eliminarea alimentelor

Un alt motiv care poarte rezulta in pierdere rapida si falsa de kilograme este eliminarea alimentelor existente in tractul digestiv. Eu nu am consumat aprope nimic in intervalul de 24 de ore in care s-a desfasurat experimentul meu. Dar puteam sa merg si mai departe. As fi putut sa iau un laxativ sau sa folosesc o metoda curatare a colonului.

Daca as fi elimintat toate alimentele din colon, as fi putut sa pierd si mai multe  kilogramle in acea zi, din nou, fara a pierde din masa de grasime.

Curatarea colonului este un procedeu recomandat in multe tipuri de diete. De asemenea, daca tii o dieta bazata pe sucuri (lichida), sau pur si simplu mananci mai putin, poti sa obtii rezultate „bune” in ceea ce priveste pierderea numarului de kilograme.  Cu cat vei consuma mai putine alimente solide, cu atat vei elibera colonul si ti se va parea ca ai slabit.

Cate kilograme se pot pierde in modul asta?

In cadrul unui studiu in care s-au testat diuretice foarte puternice (de tipul celor care se folosesc in cazul pacientilor care sunt pregatiti pentru operatie), s-a demonstrat ca se pot pierde pana la 3 kilograme in urma curatarii colonului. Din nou, acesta pierdere nu are nici o legatura cu arderea grasimilor.

Care sunt rezultatele majore pe care le poti avea prin slabire falsa?

Numarul maxim de kilograme pe care le poti pierde prin dietele fulger, prin toate cele 5 metode enumerate mai sus, sunt:

  • Pana la 5kg prin epuizarea rezervelor de glicogen
  • Pana la 3kg prin reducerea cantitatii de sodiu in dieta
  • Pana la 3kg prin golirea colonului
  • Aproximativ 0.5kg din masa musculara si tesut organic pe zi prin antrenament fizic
  • Mai mult decat atat, daca iti deshidratezi organismul, pana la punctul in care devine ultimul lucru pe care il vei face (insa sper ca nu vei face NICIODATA asta)

Astea sunt rezultatele maxime pe care le poti obtine. In cadrul experimentului meu de 24 de ore, am pierdut aproximativ 9kg (fara grasime), care pot fi explicare prin valorile de mai sus.

Daca as fi vrut sa masor cu exactitate cate kilograme am pierdut prin cele 5 surse posibile, as fi avut nevoie de echipament complicat si scump. Dar valorile exacte nu sunt atat de importante. Ceea ce conteaza este sa iti faci o idee corecta despre cat de  mare e iluzia pe care o provoaca dietele rapide.

Ce se intampa dupa ce renunti la o dieta fulger?

Motivul real pentru care pui kilogramele la loc dupa o dieta rapida

Daca te intorci la rutina ta alimentara, dupa ce ai tinut o dieta fulger, toata greutatea pe care ai pierdut-o (care nu era grasime) se va depune la loc, destul de repede.

Rezervele de glicogen se vor reface, corpul va retine toata apa pe care a pierdut-o prin deshidratare, iar colonul tau se va umple din nou. In urma dietei mele extreme, in doar doua zile am pus la loc toate kilogramele pierdute (insa am si mancat mai mult decat de obicei).

Daca tii o dieta fulger si apoi mananci prea ulte calorii dupa ce termini dieta, vei pune la loc si grasimea pierduta (acumuland chiar si in plus). Insa acele cateva kilograme pe care lei pui rapid, nu vor avea nimic de a face cu grasimea corporala.

Singura modalitate in care poti fi sigur ca pierderea in greutate este una reala (grasime) si nu o scadere temporara (sau mai rau prin distrugerea masei musculare sau a tesutului organic vital), este prin a-ti masura masa de grasime din organism, inainte si la sfarsitul dietei. Important este sa intelegi ceea ce se intampla cu adevarat in organismul tau cand tii diete fulger. Nu te vei mai gandi ca dieta nu a functionat, ca ai facut ceva gresit, ca metabolismul tau s-a blocat, sau ca ai pus inapoi kilograme intregi de grasime, in decurs de cateva zile (lucru care pur si simplu nu este posibil).

Dietele fulger aduc mereu rezultate false?

Sa avem o perspectiva larga. Chiar daca am pierdut „doar”1 kg de grasime dupa experimentul meu, aceeasi masa de grasime s-ar topi intr-o saptamana sau doua, in cadrul unui diete standard.

Daca experimentul meu nu ar fi implicat deshidratare periculoasa, pierdere musculara si distrugerea tesutului organic vital, am fi putut lua in calcul aceasta metoda ca fiind una din cele mai rapide metode de ardere a grasimilor (dar  nu putem face asta, pentru ca ce am facut eu este pur simplu prea periculos).

Dietele fulger si-au castigat reputatia proasta pentru ca efectul yo-yo nu a fost foarte bine inteles. Insa exista diete rapide foarte bine puse la punct, care tintesc destul de bine masa de grasime (evitand totodata distrugerea masei musculare si tesutului organic vital).

Problema este ca, doar pentru un numar mic de diete rapide s-a demonstrat stiintific a fi eficiente. Daca esti interesat sa dezvolti mai mult acest subiect, citeste si despre ceea ce specialistii numesc post proteic modificat.

Asta a fost un articol destul de lung. Te felicit pentru ca ai ai ajuns la final. Sper ca te-a ajutat sa elimini din confuzie, frustrari si dezamagire, sentimente cu care se confrunta de obicei oamenii dupa ce pierd rapid in greutate si apoi pun kilogramele la loc. Daca stii pe cineva care s-a confruntat cu aceste probleme, fa-le o favoare si impartaseste cu ei aceste explicatii stiintifice.

Daca vrei un ghid complet de slabire, comanda-ti  cartea “Schimbare prin miscare” Metoda completa, motivatie, sport si nutritie pentru oameni foarte ocupati!

Sursa articolului: www.lifehack.org

Traducerea si adaptarea : Mirela Gheorghe

RELATED ARTICLES

Leave Comments

Categories